Kermainen Tofukorma



Olenkin tosiaan viime aikoina ihastunut tofuun joka on paitsi monikäyttöinen myös melko terveellinen lihan korvike. En sinänsä ole kasvisyöjä mutta olen kyllä melko tarkka mitä lihaa pistän suuhuni ja usein paremman vaihtoehdon puutteessa nappaan kasvisvaihtoehdon. Kotona mulla on erittäin harvoin lihaa jo siitäkin syystä että liha pilaantuu (suhteellisen) helposti ja vaatii siis hieman suunnittelua keittiössä. Tällainen suunnittelu ei ole ihan mun juttu vaan tykkään mieluummin mennä päivän fiiliksen mukaan. Jos tekee mieli laittaa ruokaa niin sitten kokkailen, mutta jos laiskottaa niin tilailen ruokaa hyvällä omalla tunnolla. Tofu sopii siis ihan täydellisesti tällaiseen elämäntyyliin sillä se on nopea ja helppo valmistaa mutta säilyy jääkaapissa viikkoja ellei pidempäänkiin eli sitä voi ostaa helposti varalle. Lisäksi se on helposti muunneltavissa erilaisilla marinaadeilla.




Olen syönyt lukuisia kertoja tofua soijakastikkeella marinoituna, mutta vaihtelun vuoksi päätinkin nyt kokeilla tätä Vegeit blogin tofukormaa. Alkuperäinen resepti taitaa olla Jalotofun sivuilta täältä. Olen modifoinut reseptiä vielä hieman yksinkertaisemmaksi omiin tarkoituksiini, muutoin resepti on oleellisesti hyvin samanlainen kuin nuo molemmat linkkaamani reseptit. En tykkää kovin paljon tulisesta ruuasta joten olen jättänyt chilin pois omasta versiostani. Samoin juustokuminan olen jättänyt pois koska mulla ei ollut sitä. Marinoin tofua noin yön yli jääkaapissa mutta se ei mielestäni ollut välttämätöntä tai ainakaan mun tapauksessa ei tuntunut että maku olisi kovin paljoa tarttunut tofukuutioihin. Vegeit blogin vinkkaamana purskottelin myös valmiin annoksen päälle hieman soijakastiketta joka toikin todella hyvin kermaisen kormakastikkeen maun esiin. Päällysteenä mulla oli tässä mantelilastuja ja lisäkkeenä ruskeaa riisiä joka toimikin oikein hyvin. Olen usein tehnyt aasialaiset ruuat ilman riisiä mutta nyt tuntui että kastike pääsee parhaiten oikeuksiinsa juuri riisin kaverina. 



Tämä on hyvä arkiruoka mutta myös kivan "juhlallinen" eli kehtaisin tarjota esim. vieraille. Parhaimmillaan kastike on kun sen on antanut hieman tekeytyä joten kannattaa varata tälle hieman aikaa ja antaa kastikkeen tekeytyä esimeriksi miedolla lämmöllä liedellä. Myös riisin keittämiseen kannattaa varata aikaa. Tästä annoksesta riittää noin yhdelle nälkäiselle syöjälle tai kaksi keveympää annosta.


Tofukorma

1 paketti maustamatonta tofua

Marinaadi

2 valkosipulinkynttä
2-3 rkl tomaattipyreetä*
yhden limen mehu
öljyä

Kastike 

1 tölkki kookoskermaa
1 sipuli
inkivääriä, kaardemummaa, paprikajauhoa

Lisäksi

Cashewpähkinöitä tai mantelilastuja koristeluun
Riisiä
Soijakastiketta

  1. Kaada tomaattipyree, limen mehu ja öljy kulhoon ja raasta sekaan valkosipuli. Sekoita huolella. 
  2. Kuutioi tofu ja sekoita marinaadiin. Anna marinoitua 30 min tai pidempään jääkaapissa.
  3. Pilko sipuli ja paista sitä pannulla. Laita sekaan kaikki mausteet.
  4. Kaada sekaan kookoskerma ja marinoidut tofukuutiot. Anna lämmetä kunnes kastike kiehuu hieman ja tofun palat ovat lämmenneet sisältä.
  5. Tarjoile riisin ja cashewpähkinöiden tai manteleiden kanssa. Purskottele annoksen päälle halutessasi hieman soijakastiketta.
*Tomaattipyreetä myydään semmoisissa tomaattisoseen näköisissä mutta pienemmissä paketeissa. Ilmeisesti tomaatti on saatu jotenkin tiiviimpään tilaan poistamalla siitä neste tms. Täällä olen nähnyt sitä semmoisissa pienissä pusseissa, Suomessa sitä myytiin muistaakseni pienissä tölkeissä.

Kommentit